Automobil
Administrator
Dołączył: 10 Sty 2011
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 18:29, 11 Sty 2011 Temat postu: Wartburg 311 |
|
|
Na Targach Lipskich w 1956 roku zaprezentowano napędzany dwusuwowym silnikiem samochód Wartburg 311. Nazwa pochodziła od zamku Wartburg znajdującego się na wzgórzach niedaleko fabryki. Produkcję modelu rozpoczęto w Eisenach, gdzie od 1953 roku wytwarzano jedynie samochód IFA F9, na którym Wartburg oparty był pod względem technicznym. Model F9 był przestarzałym pojazdem napędzanym silnikiem dwusuwowym. Nadwozie Wartburga było o 10 cm dłuższe od poprzednika. Do napędu użyto tej samej dwusuwowej jednostki napędowej poddanej nieznacznej modernizacji. Z pojemności 900 cm³ generowała ona moc 37 KM. Napęd przenoszony był poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów na koła przednie.
Wartburg 1000 występował w wielu wersjach nadwoziowych: 4-drzwiowy sedan, 3-drzwiowe kombi, 5-drzwiowe kombi - Camping, pick-up, kabriolet, coupé oraz Sport (zwanej 313).
W 1957 powstał prototyp nowej jednostki napędowej dla Wartburga - nowoczesnego silnika B4 generującego 45 KM. Projekt został jednak zarzucony.
Modelem 311 Niemcy startowali w wielu europejskich i krajowych rajdach - np. Internationale Rallye Wartburg.
W 1962 roku AWE (Automobilwerke Eisenach) zmodernizowało model 311, montując w nim silnik o zwiększonej pojemności do 992 cm³. Dla odróżnienia nazywa się go 1000 zamiennie z 312. Po trzech latach do produkcji wprowadzony zostaje model przejściowy. Pozostaje znana z 311/312 karoseria, ale pojawia się nowe podwozie. Nadal jest to konstrukcja ramowa, jednak już z niezależnym zawieszeniem na sprężynach oraz stabilizatorem tylnej osi. Modernizację przechodzi silnik, skrzynia biegów, miejsce 15 calowych kół zajmują mniejsze 13 calowe rozstawem śrub 4x160. Półosie z homokinetycznymi przegubami zastępują nowe z podwójnym przegubem Cardana. W oficjalnej nomenklaturze model ten nazywany jest nadal 1000, jednak dla odróżnienia od poprzedniej wersji, oznaczano go często kodem fabrycznym: 312/1. Przejściówka była produkowana do 1967 roku (równolegle z nowym modelem), a w ofercie pozostawała do 1968 roku.
Wartburgi poza krajami znajdującymi się za żelazną kurtyną eksportowano także do Europy Zachodniej, a nawet do obydwu Ameryk.
Dane techniczne (0.9)
* R3 (silnik) 0,9 l (900 cm³), dwusuw
* Układ zasilania: gaźnik Jikov
* Średnica cylindra × skok tłoka: 70,00 mm × 78,00 mm
* Stopień sprężania: 6,6:1
* Moc maksymalna: 37 KM (28 kW) przy 4000 obr/min
* Maksymalny moment obrotowy: 81 N•m przy 2200 obr/min
Osiągi
* Przyspieszenie 0-100 km/h: 30 s
* Prędkość maksymalna: 115 km/h
* Średnie zużycie paliwa: 10 l / 100 km
Dane techniczne (312)
Silnik
* R3 (silnik) 1,0 l (993 cm³), dwusuw
* Układ zasilania: gaźnik
* Średnica cylindra × skok tłoka: 73,50 mm × 78,00 mm
* Stopień sprężania: 7,5:1
* Moc maksymalna: 45 KM (34 kW) przy 4200 obr/min
* Maksymalny moment obrotowy: 96 N•m przy 2200 obr/min
Osiągi
* Przyspieszenie 0-80 km/h: 15,0 s
* Przyspieszenie 0-100 km/h: b/d
* Prędkość maksymalna: 125 - 130 km/h
* Średnie zużycie paliwa: 9 - 12 l / 100 km
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Automobil dnia Śro 10:55, 12 Sty 2011, w całości zmieniany 4 razy
|
|